InviMed w akcji RODO dla pacjenta
InviMed dołączył do akcji informacyjnej „RODO dla pacjenta”. Jej celem jest podniesienie świadomości polskich pacjentów tak, aby w prawnie uzasadniony sposób mogli oni domagać się przestrzegania praw związanych z ochroną danych osobowych. Poznaj najważniejsze informacje!
RODO dla pacjenta
Od 25 maja 2018 roku przetwarzanie danych osobowych we wszystkich podmiotach publicznych i prywatnych odbywa się według szczegółowych wytycznych RODO, czyli rozporządzenia o ochronie danych osobowych. Przepisy RODO obowiązują między innymi w placówkach świadczących usługi medyczne – ich praktyczne zastosowanie to temat przewodni kampanii edukacyjnej “RODO dla pacjenta”, prowadzonej obecnie na terenie całej Polski.
Wymienione niżej założenia RODO powinien znać każdy z nas.
Dane osobowe personelu medycznego są jawne
Na drzwiach gabinetu lub na specjalnej tablicy muszą znajdować się podstawowe dane osobowe (imię i nazwisko, tytuł naukowy) lekarza, pielęgniarki lub fizjoterapeuty – nie narusza to ich praw, a znacznie usprawnia funkcjonowanie placówki medycznej.
W rejestracji należy okazać dowód tożsamości
Świadczenia zdrowotne są udzielane po weryfikacji tożsamości, dlatego podczas wizyty lekarskiej lub badań należy mieć przy sobie dokument ze zdjęciem. Okazanie dowodu osobistego lub paszportu to prosty sposób na niedopuszczenie do sytuacji, w której obca osoba będzie miała możliwość podszycia się pod pacjenta i uzyskania informacji na temat jego stanu zdrowia.
Wywołanie pacjenta bez podawania nazwisk!
Personel rejestracji wie, jak nazywają się pacjenci oczekujący na wizytę, ale sami pacjenci nie mają możliwości poznania nazwisk innych osób, ponieważ do gabinetu zapraszani są przez podanie imienia i godziny konsultacji, numeru na liście lub innego indywidualnego hasła znanego tylko konkretnemu pacjentowi i pracownikom placówki.
Wizyta lekarska w cichym i ustronnym miejscu
Szybka konsultacja na korytarzu lub w gabinecie z uchylonymi drzwiami nie stwarza odpowiednich warunków do omówienia problemów medycznych z poszanowaniem intymności pacjenta, dlatego tak ważne jest, aby każda wizyta w ośrodku medycznym odbywała się w oddzielnym pomieszczeniu, przy zamkniętych drzwiach i bez obecności osób postronnych.
Pierwsza kopia dokumentacji medycznej bez opłat
Pacjent ma prawo uzyskać pierwszą kopię swoich danych osobowych przechowywanych i przetwarzanych przez placówkę medyczną bez ponoszenia żadnych kosztów. Ośrodek może jednak wymagać opłaty za kolejne kopie.
Pacjent ma wpływ na swoje dane osobowe
Pacjent, który zauważył w swojej dokumentacji medycznej błędy, może – i powinien – domagać się ich korekty. Co warte podkreślenia, chodzi np. o literówki w nazwisku lub niepoprawny PESEL lub datę urodzenia — nie można natomiast ubiegać się o zmianę postawionej diagnozy lub ingerować w informacje dotyczące przebiegu prowadzonego leczenia.
Dodatkowo pacjent może wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych lub domagać się usunięcia swoich danych osobowych przetwarzanych w placówce medycznej.
Nie wszystkie dane zostaną jednak usunięte – nie dotyczy to zwłaszcza prowadzonej dokumentacji medycznej, ponieważ do jej prowadzenia, w tym archiwizacji, zobowiązują podmiot leczniczy przepisy prawa.
Naruszenie ochrony danych osobowych można zgłosić
Pacjent, który ma zastrzeżenie odnośnie do sposobu, w jaki są przetwarzane jego dane osobowe, może złożyć skargę do Inspektora Ochrony Danych w tej placówce, oraz do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Dowiedz się więcej o przetwarzaniu danych przez InviMed
Podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych przez InviMed znajdziesz w dokumencie:
Jeśli masz więcej pytań dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych:
- listownie na adres: Barbara Murdza, Inspektor Ochrony Danych, Medi Partner, al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa.
- wysyłając e-mail: iod@medipartner.pl.